Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiveringsbrev?
Hemsidan
Startsida
Bilder
Hjälp
Sök
Regler
Kalender
Logga in
Registrera
Täby AK » Forum
»
Allmäntforum
»
Träning
»
Kost
»
Frukt vs. grönsaker
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Frukt vs. grönsaker (läst 669 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ilmar
Styrkelyftare
Antal inlägg: 1546
Frukt vs. grönsaker
«
skrivet:
Februari 26, 2008, 13:48:11 »
Freddy vs. Jason och Alien vs. Predator finns redan som alla vet (den senare filmen har rentav fått en uppföljare) men här introduceras Frukt vs. grönsaker och som läsaren upptäckt själv är det inte en B-film utan en tråd på Täby AK:s forum. Frågan jag söker svar på är helt enkelt som rubriken anger: kan någon svara på hur mycket bättre eller sämre det är att äta frukt och bär än grönsaker? Jag avslutade nyligen min lunch, vilken avrundades med 65 g kiwi och 135 g blandning av blåbär och björnbär. Riktigt gott lo ... faktiskt avsevärt mycket godare än grönsaker i alla deras former. Det fick mig att börja fundera: är det någon som har koll, ska fördelningen av grönsaker å ena sidan och frukt och bär å den andra vara ungefär 50 % - 50 % eller ska man äta 70 % grönsaker och 30 % frukt och bär? Eller är det kanske så att variation är det bästa vad gäller vitaminkällor, att det inte spelar någon större roll om man en vecka äter nästan bara frukt och bär och nästa nästan bara grönsaker, så länge man äter ca. 0,5 kg om dagen sammanlagt (eller i mitt fall borde det väl vara något mer, är inte 0,5 kg/dag rekommendationen för en genomsnittlig svensk?)
«
Senast ändrad: Februari 26, 2008, 13:55:47 av Ilmar
»
Loggat
Admin
Administrator
Antal inlägg: 766
SV: Frukt vs. grönsaker
«
Svara #1 skrivet:
Februari 26, 2008, 13:54:24 »
Intressant fråga Ilmar, en blandning av dessa är att rekommendera. Inte för vitaminernas skull utan för en varierad form av antioxidanter, vilket är mycket viktigt för tränande och lyftare.
Loggat
"Skicka PM till admin vid frågor om forumets funktionalitet"
Redvine
Styrelsemedlem
Antal inlägg: 97
«
Svara #2 skrivet:
April 04, 2008, 00:22:50 »
Nja. En blandning är inte direkt nödvändig men en någorlunda variation är naturligtvis bra. Ensidighet gällande kosten vilket näringsämne man än vill åt ska som bekant inte ge några fördelar.
Vill man åt tex fibrer så har grönsaker generellt en högre halt än bär och frukt men bär däremot har genom sin ofta kraftigare färg en högre antioxidanthalt. Oavsett hur man väljer att göra så får man naturligtvis inte brist på några vitaminer. Kom däremot ihåg att ju mera färg ju bättre är det oftast gällande antioxidander och vitaminer inom denna "sektor" av födoämnen. Ett rött äpple e bättre än ett ljusgrönt osv. Om man vill och har råd kan man införskaffa den starkaste antioxidanten (astaxin) i pillerform på en närliggande hälsokost. Dyrt som attan men har en bevisad energi och återhämtningseffekt.
Loggat
Admin
Administrator
«
Svara #3 skrivet:
April 04, 2008, 15:47:51 »
Håller med rödvinet även fast det är discovarning på hans inlägg... :P
Loggat
Redvine
Styrelsemedlem
Antal inlägg: 97
«
Svara #4 skrivet:
April 05, 2008, 11:50:26 »
Haha...jag e ju metal. Måste va nåt missförstånd...
Loggat
Admin
Administrator
«
Svara #5 skrivet:
April 07, 2008, 22:51:53 »
Okej, förlåt. Tänkte inte på det, du måste dock börja ha mössa på dig. Du slarvar med det... O0
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------