Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Marklyft stående på viktplattor  (läst 747 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ilmar
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 1546

Visa profil
« skrivet: Mars 04, 2008, 17:18:43 »

Den som har följt min träningsjournal har sett att jag sista tiden kört den övningsvariant som nämns i rubriken. I bakhuvudet på mig dyker det upp att jag någon gång hört sägas att man klarar 20 kg mer i vanliga marklyft än vad man gör när man står på viktplattor - är det någon som känner igen den beräkningen? Marklyft är en övning som involverar i princip hela kroppen och jag antar att jag inte kan vara säker på att klara en femma på 220 kg i vanliga marklyft för att jag klarat en femma på 200 kg stående på viktplattor -  för att vara det måste jag dessutom ha ökat träningsvikten i ryggresningar/goodmornings, sit ups på medicinboll, sittande benpress, box squats och sidebends med minst 10, helst 20 eller 30 kg. Men som frågan löd: stämmer det att man kan räkna med att lägga på 20 kg i vanliga marklyft jämfört med upphöjda efter att man en längre tid kört det sistnämnda och därtill blivit starkare i supportövningar för ben och bål?
Loggat
klenmenren
Räka
*

Antal inlägg: 1

Visa profil
« Svara #1 skrivet: Mars 27, 2008, 21:02:56 »

Nej du kan inte räkna med någonting..skillnaden kommer att vara mycket individuell och bero starkt på var i lyftet ens egen svaghet ligger.
Loggat
Jafari
Grottmonster

Antal inlägg: 128

Visa profil
« Svara #2 skrivet: Juli 01, 2009, 20:30:34 »

bara en fråga. räknar du med 2 viktplattor när du gör den beräkningen? vet inte huruvida det stämmer eller inte. men en spontan tanke är att det är större skillnad än 20 kg.
Loggat

Sam Djafari, Täby AK
Ilmar
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 1546

Visa profil
« Svara #3 skrivet: Juli 01, 2009, 22:31:26 »

Jag räknar med två viktplattor, ja.
Loggat
Wargen
Administrator

Antal inlägg: 624

Visa profil
« Svara #4 skrivet: November 26, 2009, 08:51:57 »

Nej du kan inte räkna med någonting..skillnaden kommer att vara mycket individuell och bero starkt på var i lyftet ens egen svaghet ligger.

det är nog inte så många som lyfter mer från plattor ivf  laugh
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: