Sidor: 1 ... 52 53 [54] 55 56 57   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Confessions of the Metal man  (läst 26914 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ilmar
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 1121

Visa profil
« Svara #795 skrivet: Juli 15, 2010, 11:29:09 »

Torsdag 15/7

kl. 10:02-11:02
Aktiv vila i form av promenad
En stunds stretching (som måste följas upp med avsevärt mycket mer av samma vara under dagen)
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #796 skrivet: Juli 17, 2010, 10:49:37 »

Fredag 16/7

Ingen träning denna dag p.g.a. en kompis svensexa; kompisen står mig såpass nära att jag inte kunde banga, detta inte bara av social pliktkänsla utan också för att jag själv ville vara med på hans stora dag. Det som mest liknade styrketräning/styrkeprestation under denna dag var när jag sent på kvällen lyfte upp en stol på vilken det satt en man (dock inte han som ska gifta sig, utan en annan av deltagarna).
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #797 skrivet: Juli 18, 2010, 18:11:25 »

Söndag 18/7 (Stockholms AK)

Pushpress (inget bälte, inga handledslindor)
3*6 80 kg 4*1 90 kg (rep 2 nära de två första seten)

Kommentarer: Detta var också en form av prövning, att göra det som jag gjort bara en gång tidigare. Överlag hade jag koll på nerverna, det var aldrig riktigt kritiskt att få till repsen, men när jag gjort tre sexor på 80 kg var jag ändå missnöjd; ilskan kokade inom mig över att det hade känts så mesigt, att jag inte fått till tre sexor mer effektivt. Jag jobbade med 90 kg också och de två första seten var rep 2 nära - men jag lyckades inte låsa ut sista biten. Det lönar sig inte att spekulera runt om detta kommer att skapa utveckling eller sinka den; jag själv kan styra så att det blir det förra.

Bicepsryck med hantlar
3*8 25 kg

Kommentarer: Det kändes bra.

Summering: Jag har nog skrivit det mesta som behöver tänkas och sägas runt passet. Det är sex veckor kvar tills jag ska klara tre sexor på 90 kg i pushpress och det behöver skapas en rejäl utveckling. I skrivandes stund känns det som en utmaning som är kul att ta itu med - och det enda som krävs för att utvecklingen ska skapas är att den känslan kommer med till varje pass och används när den behövs som bäst.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #798 skrivet: Juli 19, 2010, 21:18:55 »

Måndag 19/7

Knäböj (inget bälte)
3*1 190 kg

Kommentarer: Bara set 2 var bra. I programmet som jag gjorde upp tidigare bestämde jag att jag skulle klara 200 kg raw innan jag satte på mig utrustning och att det skulle ske denna vecka. Därav blev nu intet, 190 kg behövde tämjas mer grundligt, och att sätta på mig bälte kändes inte heller som ett alternativ. 190 kg utan bälte var något nytt och något jag skulle plocka med mig. Jag har nu en vecka på mig att bestämma om jag följer den ursprungliga planen eller om jag skjuter upp utrustningsböjen tills jakten på 200 kg med högst bälte gett resultat. Min erector shirt, min böjdräkt och mina tävlingslindor är alla tre slitna, det kan vara en tanke att köpa nya. Finns en del att grubbla på där.

Bänkpress (inget bälte, inga handledslindor)
150 kg*3 150 kg*2 (miss rep 3) 150 kg*3

Kommentarer: Jag är missnöjd med att jag inte klarade fyra reps och framförallt med att set 2 bara blev pannkaka, men det jag känner är likväl inte frustration och bitterhet utan mer ett sug att anta en utmaning som har dykt upp; det finns en tröskel att ta mig över och bara jag kan ta mig över den. Inga extraset denna dag, vill jag verkligen skapa resultat på onsdag är det väl bättre att jag fortfarande var hungrig (på vikt i bänkpress) när jag gick från gymmet idag och att jag inte tog ut det sista som fanns i mig och som låg utanför det föreskrivna.

Summering: Jag ska väl inte vara riktigt nöjd med dessa resultat, men jag tycker att passet var kul och att jag var mer tänd och fokuserad än någonsin under förra veckan. I vissa stunder tog tändningen över för mycket på fokusens bekostnad och då gick det mindre bra.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #799 skrivet: Juli 20, 2010, 11:10:07 »

Tisdag 20/7

ca. kl. 09:40-10:40
En stunds stretching

Kommentarer: När jag skriver cirka är det starttiden jag är en aning osäker på.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #800 skrivet: Juli 21, 2010, 21:34:01 »

Onsdag 21/7

Marklyft (inget bälte)
230 kg*1

Kommentarer: Fruktansvärt svårt att hitta vinklar, något i ryggen var knasigt. Första försöket kom jag ner fel och kunde inte dra. Jag drog lite på 200 efter 230 också, men jag tycker jag lika gärna kan låta bli att rapportera om det; något i ryggen kändes som sagt inte bra, det gick inte att få igång något reppande.

150 kg*2 (miss rep 3) 155 kg*1 (miss rep 2) 3*4 140 kg (miss rep 5 set 3 och 5)

Kommentarer: En klen tröst är att jag bara fick till tre fyror på 140 kg efter att ha böjt/dragit utan att ha gjort något på tyngre vikt innan så sent som för två veckor sedan. Set 3 kan det ha varit passaren som tog stången för tidigt, att jag hade börjat komma efter med högern och han ingrep, att jag hade klarat det - men vi ska inte spekulera för mycket. Detta är mer än tre set, men så var de första två seten också värdelösa reps utan något tryck i för fem öre.

Rolling thunder
60 kg*6 höger 60 kg*5 vänster 60 kg*3 höger 60 kg*4 vänster 60 kg*4 höger 60 kg*3 vänster 70 kg 70 kg*1 höger 70 kg*1 vänster

Kommentarer: Detta gick åtminstone bättre än förra veckan. Det fanns uppenbart ilska som behövde ventileras, jag förde en del oväsen vissa av seten. Ett par set var också en ytterligare rep mycket nära, men jag tappade vikten så tidigt att det inte kan räknas.

Captain of crush grippers negativt
#2*6 #2,5*6 vardera handen #3*2 höger #3*1 vänster

Nailbending
3 green nails

Summering: Är det bara bortförklaringar om jag skyller på värmen? Jag visste på förhand att onsdagen skulle bli en riktigt varm dag även denna vecka, och jag försökte förbereda mig mer, men hur parerar man egentligen värme? Det jag vet är att det fanns andra som kom ner på gymmet och som tyckte värmen var närmast olidlig. (Hur det sedan gick mer deras träningspass vet jag inte).

Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #801 skrivet: Juli 23, 2010, 18:34:35 »

Fredag 23/7 (Stockholms AK)

Knäböj med stången fram (inget bälte)
105 kg*5 105 kg*3 105 kg*2 100 kg*6

Kommentarer: Om jag bara klarat fyra reps på 105 kg tidigare så är det ett framsteg att jag åtminstone gjorde fem. Jag har en vecka på mig att bestämma vad jag ska göra nästa gång - kanske ska jag sätta dit sexan på 105 kg första setet och sedan göra två sexor på 100 kg. Här blottas en väldig teknikbrist eller möjligtvis svaghet i bålen/höftböjaren, som måste lokaliseras exakt och jobbas bort för att det ska ske utveckling i knäböj.

100 kg*17 100 kg*13 100 kg*11

Kommentarer: Jag skriver 13 reps istället för 14 set 2, helt enkelt för att jag skulle tänja för mycket på sanningen annars; rep 14 låste jag aldrig ut utan räddade bara stången till ställningen. Sammanlagt 41 reps, att jämföra med det gamla rekordet på 38. Det första setet var ett ordentligt bakslag, eftersom jag klarat 18 förra gången och bestämt 20 denna gång. Jag antar att detta också är en del av att lära mig fokusera. När jag väl skulle göra 20 reps var jag överladdad, jag skapade avslappning eller vad som kändes som det, men kom inte till stadiet där avslappningen skapar fokus. Det var sedan, när jag inte hade något att förlora, som jag kunde släppa ut allt och skapa något.

Raka sit ups på pilatesboll, raka armar, hantlar i händerna
3*12?

Kommentarer: Det är bättre att skriva frågetecken, eftersom jag faktiskt tappade räkningen sista setet och bara har en chansning att det var 12 reps.

Benlyft liggande på bänk
3*12

Kommentarer: Jag vet att jag inte exakt följde mitt program när jag gjorde denna övning, orsaken var att jag kände att magen kunde jobba mer, och dessutom är pilatesbollen på Stockholms AK ganska dåligt pumpad, så att jag en aning börjar tveka om den är den bästa magträningen. Jag ville ha något att jämföra med.

Summering: Ett par timmar efter träningen känner jag mig behagligt trött och avslappnad. Detta är inget pass att skriva in i rekordböckerna, men som ett pass för välbefinnande fungerar det, och vem vet, kanske ska man i rekordböckerna skriva in också rekord i repetitioner sammanlagt i tre set bänkpress på 100 kg. Då finns det något att skriva in. Och vill man försöka vara rolig så kan man angående det första setet bänkpress säga "sjutton också".
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #802 skrivet: Juli 24, 2010, 11:36:53 »

Lördag 24/7

kl. 10:01-10:58
En stunds stretching

Kommentarer: Angiven tid är vad jag kan minnas de klockslag som jag gick ut genom dörren och in igen, det inkluderar också ett stopp på Coop Nära i Roslags Näsby för att hämta ut ett paket (med ett par Minnesota Vikings-tröjor beställda från Staterna. Längtar gamla gubben tillbaka ut på the gridiron, som man kallar planen i amerikansk fotboll?). Promenaden var på under en timme men över 45 minuter och jag kände ett riktigt skönt endorfinrus i de bästa stunderna. Det stramade något i sätet och baksida lår på höger sida när jag stretchade, jag får komma ihåg att stretcha det mer under dagen och att ligga på spikmattan en stund ikväll. (Och framförallt slappna av när jag ligger på spikmattan, så att den verkligen ger effekt).
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #803 skrivet: Juli 25, 2010, 18:34:37 »

Söndag 25/7

Pushpress (inget bälte, inga handledslindor)
85 kg*4 85 kg*2 85 kg*4 85 kg*2 85 kg*3 85 kg*2 90 kg*1 90 kg*2

Kommentarer: Jag hade bara kört två pass sexor med 80 kg, jag valde att höja fem kilo - och såhär blev resultatet. Jag tycker hursomhelst att det var mer tryck i repetitionerna än förra veckan, och de set som jag klarade fyror (och rep fem var någorlunda nära) är inte så illa. Det blev galet när jag närmade mig arton reps sammanlagt (som när man gör tre sexor). Jag valde då att gå för att gå för att göra en tvåa på 90 kg och till slut sätta dit det. Jag överladdade så att jag bommade 90 kg en eller ett par gånger (eftersom jag är osäker på hur många står inte missarna ovan), så småningom satte jag ettan och sedan, när det inte fanns något att förlora, kom tvåan på 90 kg också.

Bicepsryck med hantlar
1*8 4*4 30 kg

Kommentarer: Planen var att gå på 27 kg-hantlar innan jag gick på 30, men jag hittade bara 25 kg och 30 kg på Stockholms AK.

Summering: Ett rätt bra pass med en del adrenalin, trixandet hit och dit med reps är just inget positivt, men jag kan få ut något av det om jag lär mig att plocka fram och alltid använda den känsla jag använde de set som jag inte var överladdad och distraherad utan som jag fick det att stämma.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #804 skrivet: Juli 26, 2010, 21:27:49 »

Måndag 26/7

Knäböj (inget bälte)
170 kg*5

Knäböj (full utrustning)
210 kg*5 210 kg*3 210 kg*3

Kommentarer: Det kunde ha varit bättre, det kunde ha varit sämre. En femma på 170 kg utan bälte (som jag väljer att rapportera istället för att betrakta den som uppvärmning som inte rapporteras) kändes inte bättre än att jag gick på bara 210 kg med utrustning på. Såhär långt före serieomgången är det bättre att göra så, bedömde jag. De bästa repetitionerna var bra, att de senare seten bara blev treor får passera, det är bättre att göra tre bra reps, sätta djupet och hålla ryggen än att till varje pris gå för att göra fem reps som alla är för grunda. Jag är relativt säker på att fem reps på 210 kg är ett rekord, då kan jag vara glad för det, sedan måste jag vara medveten om att jag kan vara riktigt nöjd bara med ett pass där alla böjar är djupa, alla var inte det denna dag.

Walkout
250 kg

Kommentarer: Det kändes inget vidare i höften och nedersta ryggen. Mer stretching, antar jag, och även för höftböjaren och alla möjliga magmuskler. Ska man gå ut med tunga vikter måste man hålla magen riktigt spänd, så att det känns i magmusklerna när man har lagt tillbaka stången - och jag kände just ingenting denna gång.

140 kg*5

Kommentarer: Rätt så stabilt.

Bänkpress (full utrustning)
3*1 180 kg (miss rep 2 set 1)

Kommentarer: Tråkigt att tvingas rapportera bara detta, men jag får acceptera det. Tröjan var mindre medgörlig än jag räknat med, jag gjorde två försök där jag inte kom ner till bröstet innan jag fick till tre ganska dåliga ettor. Jag avser också att skaffa en Superkatana istället för den tröja som användes detta pass.

Summering: Jag upplevde mer fokus och vilja att ta i under söndagens träningspass, men är inte helt missnöjd med måndagspasset heller. Det blev ett rätt utdraget pass, och det känns snopet att jag inte fick till något breakthrough med bänktröjan på, utan att jag fick harva på för att få ner stången till bröstet, men jag känner ingen vilja att slå sönder saker i vredesmod utan jag känner tändning att prestera på onsdag (och för den delen att få en riktigt härlig burn i bröstmusklerna på fredag när alla fördämningar brister och jag reppar ut på 100 kg som aldrig förr).
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #805 skrivet: Juli 27, 2010, 11:48:27 »

Tisdag 27/7

kl. 09:46-10:45
En stunds stretching

Kommentarer: Jag var mycket nära att gå en timme prick, det saknades en halv minut eller något sådant (möjligtvis var det 20 sekunder) när jag var utanför ytterdörren och det inte fyllde något syfte att gå i cirklar bara för att få upp tiden i en timme exakt.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #806 skrivet: Juli 28, 2010, 21:10:45 »

Onsdag 28/7

Marklyft (full utrustning)
250 kg*1 240 kg*1 240 kg*1

Kommentarer: Jag har hamnat i en djup svacka och jag måste uppbåda allt mitt kunnande för att komma ur den. Problemet rent fysiskt är att jag inte får med mig benen, problemet med att bara komma ner i fel vinkel så att det inte går att dra dök upp lite grann denna dag också. På det mentala planet måste jag uppbåda allt mitt kunnande för att tänka positivt och inte låta mig dras ner i en spiral där det bara blir sämre och sämre, där jag för varje pass blir mer ängslig och rädd för att prestera. På den ljusa sidan är att jag i varje fall fick till något mer efter ett dåligt första set, allt var inte goodbye efter det. Måste jag gå vägen att gå ner på ännu lägre vikt än 250 kg och få upp reppandet med utrustning så är det denna väg jag får gå. Ännu är det hyfsat långt kvar till serieomgången, jag får dra mig till minnes mina tankar kring att skapa progression och därigenom utveckling.

150 kg*3 (miss rep 4) 160 kg*2

Kommentarer: Det var surt att missa fyra reps på 150 kg igen (faktiskt var det bara tvärstopp när jag tog ner stången efter rep 3) men det vägs upp av setet efter. Jag hade faktiskt inte tagit 160 kg ens en gång utan bälte och handledslindor.

Bänkpress (full utrustning)
180 kg*1 180 kg 180 kg*1

Kommentarer: Ingen ordning på Katanan denna dag heller. Jag använde ett nytt bänkpressbälte och det kändes ganska bra.

Rolling thunder
2*1 70 kg höger 2*1 70 kg vänster

Kommentarer: Det finns en riktig tröskel vid 70 kg. Kanske mindes jag också alltför tydligt hur lätt det var att hantera 60 kg förra veckan, så att jag slängde mig på 70 kg utan att riktigt fokusera utan bara tog för givet att det skulle vara lätt.

Captain of crush grippers negativt
#2*6 vardera handen #2,5*6 höger #3*1 höger

Kommentarer: Jag gjorde några på vänster på #2,5 också, men det kändes bara inte bra, greppet kändes inte bra, det gjorde lite ont uppe i trapezius. Jag var också på god väg att bli tom på energi, så att det inte var någon mening att fortsätta köra utan jag måste hem och få i mig näring.

Nailbending
2 green nails

Kommentarer: Det som är mysko är att jag helt klart tyckte att jag lade ner 3 nails i väskan, men jag hittade bara två trots att jag letade. Men jag var som sagt ändå tom på energi.

Summering: En väldig blandning av framgångar och mothugg. På ett rent fysiskt plan känns det några timmar efter avslutat träningspass också ganska blandat. Jag känner behaglig trötthet och träningsvärk, men i detta blandas stramande i höger skinka och baksida lår och en gnutta av en lite krampaktig, sträckningsliknande värk i ryggen.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #807 skrivet: Juli 29, 2010, 16:43:10 »

Torsdag 29/7

kl. 14:46-15:46
En stunds stretching
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #808 skrivet: Juli 30, 2010, 18:24:05 »

Fredag 30/7 (Stockholms AK)

Knäböj med stången fram (inget bälte)
105 kg*6 105 kg 3*3 105 kg*1 105 kg*2

Kommentarer: Bra att jag fick till en sexa, dåligt att jag inte fick till tre. Jag valde att fortsätta jobba med samma vikt tills jag gjort 18 reps istället för att dra ner vikten.

100 kg*18 100 kg*13 100 kg*13

Kommentarer: De två första seten var en ytterliga rep nära, bägge gångerna fick jag upp stången så att jag kunde rädda den till ställningen, men det inte kan räknas som rep eftersom jag aldrig låste ut. Räknar man ihop repetitionerna blir det 44, vilket är bättre än någonsin, tre mer än det rekord som sattes förra veckan. Det verkar som att 20 reps på 100 kg är en svår nöt att knäcka ... men att knäcka nötter kan också vara en trevlig sysselsättning om man har tid.

Raka crunches på pilatesboll, raka armar, hantlar i händerna
3 set

Kommentarer: Det var de två första seten som jag var någorlunda säker på att det var 12 reps.

Benlyft liggande på bänk
3*12

Kommentarer: Samma sak som förra veckan.

Summering: En stund efter passet känns det riktigt bra i kroppen. Jag känner en behaglig trötthet i hela mig och endorfiner pumpas nog runt de också, även om de inte sprutar i kaskader. Detta är inte något superpass, men det är i varje fall skönt att det känns bra, och man kan hitta minst två resultat som har förbättrats.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #809 skrivet: Juli 31, 2010, 11:40:21 »

Lördag 31/7

kl. 09:58-10:58
En stunds stretching

Kommentarer: Skönt att komma ut och gå, särskilt i rådande väder, men kanske är det tillrådligt att stretcha mer under dagen.
Loggat
Sidor: 1 ... 52 53 [54] 55 56 57   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: