|
Admin
|
 |
« Svara #15 skrivet: Juni 15, 2008, 00:49:19 » |
|
Hemmalagade hamburgare på köttfärs med vitlök. Det är efter sådana burgare man märker hur lite kött det är i hamburgarna på snabbmatställen. Sedan vill man endast ha hemlagad burgare... O0
|
|
|
|
|
Loggat
|
"Skicka PM till admin vid frågor om forumets funktionalitet"
|
|
|
|
Ilmar
|
 |
« Svara #16 skrivet: Juni 15, 2008, 14:21:00 » |
|
110 g kycklingfilé 110 g fläskfilé 400 g skalad potatis 100 g lök 2 msk rapsolja
Sätt ugnen på 225 g (har för mig att jag har haft 250 ibland och att det funkat lika bra). Skär potatisen och köttet i fina bitar (här skrev jag att 220 g kött ska vara hälften kyckling, hälften fläskfilé men jag vet inte om jag i praktiken någonsin har haft så exakt fördelning. Vitsen är att det blir godast om man har både kyckling och fläskfilé, helst ungefär lika mycket). Hacka löken. Häll rapsolja i en ungspanna och vänd ner potatis, lök och proteinkällor, grisa ihop allting (det är en fördel om man har tvättat händerna noga innan e$d). Stek eller vad man vill kalla det hela anrättningen i mitten av ugnen - är det en halvtimme det tar s@sp? Man ser när anrättningen har fått färg. Kanske är det gott med mango chutney till, men det är bara en teori, jag har aldrig provat det.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Ilmar
|
 |
« Svara #17 skrivet: Juni 24, 2008, 14:14:37 » |
|
Dagens rätt även i mer bokstavlig bemärkelse, eftersom det var vad jag åt till lunch för ungefär en halvtimme sedan:
kalvfilé+lite lövbiff, 220 g sammanlagt 400 g potatis (hela oskalade) 93 g lök 1,5 dl matlagningsgrädde soja
Koka potatisen (hel, med skalet på). Hacka löken. Skär köttet i ganska små bitar och stek i rapsolja tillsammans med löken. När köttet är färdigstekt: dra på matlagningsgrädde och soja och låt det stå och puttra en stund. Lägg ner potatisarna i stekpannan och mosa dem med lämpligt redskap, lägg sedan upp på en tallrik. Micra 107 g broccoli och ät till. Funkade bra för mig i varje fall. O0
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #18 skrivet: Augusti 14, 2008, 09:02:24 » |
|
Tapas tallrik med hamburgare på nötkött och pitabröd. Med obehagligt mycket tillbehör allt från soltorkade tomater till tsatsiki... O0
|
|
|
|
|
Loggat
|
"Skicka PM till admin vid frågor om forumets funktionalitet"
|
|
|
|
Ilmar
|
 |
« Svara #19 skrivet: Oktober 09, 2008, 21:34:42 » |
|
Nu när viltsäsongen sparkat igång måste man nämna älgstek. Det är gott. :hungry:  Om någon nu förväntar sig instruktioner på hur det ska tillagas så måste jag erkänna att jag inte är väldigt erfaren på området, men det jag gjorde senast (och som gav tillfredsställande resultat) var att jag satte på ugnen på 250 grader (över-och undervärme) och så hällde jag ner rapsolja och soja i en ugnspanna, la ner 220 g älgstek och 400 g skalade, hela potatisar i pannan, gned in dem noga med oljan. Steken fick vara i ugnen runt en timme, jag vred ner temperaturen efter - var det en halvtimme?  Man måste ösa med lite vatten också minst en gång medan steken är i ugnen. Ett tips är att äta kiwi och kumquats till efterrätt. O0
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Ilmar
|
 |
« Svara #20 skrivet: Oktober 29, 2008, 21:23:01 » |
|
En rätt jag kan rekommendera är i all enkelhet rådjurstek med råris. Rådjursteken tillagas på sedvanligt vis i ugn, råriset kokas lagom lång tid (det är viktigt att det inte blir torrt). Jag provade detta förra veckan, jag hade varit skeptisk till att äta vilt tillsammans med något annat än potatis, men det visade sig att råris funkade alldeles utmärkt. Tycker man att det är mödan värt att göra rödvinsås (som jag önskar att jag visste hur man gör  ) är det säkert gott att ha det till. Kan nog vara gott med sås på matlagningsgrädde och soja också.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Wargen
|
 |
« Svara #21 skrivet: November 06, 2008, 22:59:28 » |
|
Vägde på skoj min kvällsportion bestående av kycklingfiléer och ris - 970g. Undrar hur många kalorier jag drar i mig på en dag?
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Ilmar
|
 |
« Svara #22 skrivet: Juli 26, 2009, 18:59:30 » |
|
En frukosträtt som har tagits till heders igen hemma hos mig, efter att jag inte ätit det på några år, är havrepannkaka. Receptet:
1 banan (företrädesvis en stor) 3 ägg 2 dl havregryn 1 dl rågmjöl 3 dl lättmjölk åtskilligt med kanel
Sätt ugnen på 220 grader eller liknande, över- och undervärme. Mosa sönder bananen med stavmixer. När detta är gjort, häll i övriga ingredienser och blanda så att det blir en jämn smet. Häll i ugnspanna och sätt in i ugnen - i ärlighetens namn har jag ingen riktig koll på hur lång tid det tar innan det blir färdigt, om det är runt 20 minuter eller om det är snarare en halvtimme. Tillsammans med ett glas lättmjölk ger denna frukost något över 1000 kalorier (beräknat enligt bästa förmåga), tycker man att det är för mycket eller för lite får man öka eller minska på ingredienserna. Jag brukar alltid göra flera satser havrepannkaka färdiga och värma upp dem efterhand, man måste som ni förstår ha gott om tid på morgonen för att laga alldeles färsk havrepannkaka.
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Jafari
|
 |
« Svara #23 skrivet: Augusti 09, 2009, 19:23:53 » |
|
Zereshk polo med kyckling (äkta persisk måltid)
Kycklingen
Ingredienser ca 1000 g kycklingdelar 3 msk olja 2 lökar, rivna 1 tsk salt 1 krm svartpeppar 1 tsk gurkmeja 1 tsk spiskummin 2 msk lime eller pomerans, pressad saft
1 sats saffransris
Tillagning Gnid in kycklingdelarna med olja, lök, salt, kryddor och citrussaft. Låt marinera 4-5 timmar i kylskåp. Tillaga riset.
Lyft upp kycklingen ur marinaden och lägg den i en ugnsform. Ta gärna med lite av löken. Stek delarna i mitten av ugnen tills de är genomstekta, 20-30 minuter. Vänd dem ett par gånger under tiden. Servera med saffransriset.
Zereshk polo
Ingredienser 5 dl basmatiris 2 liter vatten 2 tsk salt 2 msk olja 2 medelstora potatisar, skalade, i 1/2 cm skivor 3 msk smör 4 msk berberisbär (zereshk) 1 msk socker 1 påse saffran (1/2 g) 50 g söt- eller pistaschmandel, strimlad
Tillagning Skölj och blöttlägg riset i minst 30 minuter i rikligt med lättsaltat vatten. Koka upp 2 liter vatten i en stor kastrull, gärna teflon eller tjockbottnad så att riset inte fastnar.
Låt riset rinna av och häll det i det kokande vattnet. Tillsätt saltet. Rör en gång så att det inte klumpar sig. Låt koka häftigt 5-8 minuter, riset ska fortfarande ha en hård kärna.
Häll riset i ett durkslag. Skölj ur kastrullen med ljummet vatten och häll det över riset i durkslaget.
Hetta upp oljan i kastrullen och lägg i potatisen. Låt den bli gyllenbrun. Lägg i riset och sänk sedan värmen. Klicka över det mesta av smöret. Täck med handduk. Lägg på locket och låt alltsammans koka på mycket svag värme cirka 40 minuter. Lyft inte på locket under tiden. Stek berberisbären och sockret i resten av smöret.
Rör ut saffran med 2 matskedar hett vatten och låt det stå för att färga av sig. Blanda 1 deciliter av det kokta riset med saffranet. Tillsätt berberisen, häll blandningen över resten av riset och blanda försiktigt om. Strö över mandel.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sam Djafari, Täby AK
|
|
|
|
övermäniskan
|
 |
« Svara #24 skrivet: Augusti 09, 2009, 21:49:53 » |
|
1 liter mjölk o en påse kannelbullar
|
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Jafari
|
 |
« Svara #25 skrivet: Augusti 28, 2009, 22:42:54 » |
|
hehe ja, det är ju ett ganska enkelt sätt att få i sig proteiner och kolisar, men inget går upp mot riktig varm mat. har en gång för ganska länge sen provat att i princip leva på mjölk, keso, yoghurt och andra mejeriprodukter, men det gick inte så bra med träningen då så jag gick tillbaks till riktig mat. hehe.
|
|
|
|
|
Loggat
|
Sam Djafari, Täby AK
|
|
|
|