|
Ilmar
|
 |
« Svara #1 skrivet: Juni 18, 2008, 20:02:48 » |
|
Du behöver köra mer ben, ja,till och med om du bara avser att hålla igång kroppen, inte att få igång någon styrkeökning av det slag som lyftare eftersträvar. Ska du träna ben bör du också ha knäböj i programmet - men den övningen måste du lära dig rätt från början, annars kan det bli fullständigt galet. Det är också av yttersta vikt att bålen är stabil när man kör knäböj (både nedre ryggen och magen måste vara starka och man måste kunna använda denna styrka) därför kan du vänta med att börja köra knäböj.
Det råd jag ger är:
De närmsta 3 månaderna:
Lägg till en bendag, då du kör:
Liggande benpress, bred fotisättning, gå ner så djupt du kan Benspark Rumänska marklyft (be en styrkelyftare lära dig teknik, ytterst viktigt att du lär dig rätt) Stående vadpress
Efter dessa tre månader kör följande upplägg
Dag 1 Marklyft (se till att lära dig teknik av en erfaren lyftare, börja på mycket lätta vikter) Sidebends med hantel Roddövning Latsdrag/chins med brett grepp Drag till hakan i dragmaskin Rotatorcuff med hantlar liggande på golvet
Dag 2 Bänkpress (ta gärna hjälp av erfaren lyftare med tekniken) Push ups bred handisättning, jobba upp så att du klarar att köra med klapp emellan Pec deck Bröstdrag i cable cross Stående bicepscurls med EZ-stång, 4 set, växla mellan curlgrepp och omvänt Chins med smalt grepp och curlfattning Raka sit ups på stor medicinboll Sneda sit ups på stor medicinboll Statisk magträning på stor medicinboll
Dag 3 Knäböj (börja med att nöta teknik med bara tomma stången, lägg på vikt först när du har rörelsen inbanad) Rumänska marklyft Benspark Stående vadpress Bänkdips med smalt grepp Skull crushers med EZ-stång Triceps extensions i maskin (växla mellan passen om du använder rep eller handtag)
Jag hade själv knappast blivit glad om någon hade slängt ett så här färdigt program i ansiktet på mig t@mte men eftersom du bad om hjälp och råd hoppas jag att du kan uppskatta dessa råd. Tycker du att programmet är för mastigt får man plocka bort övningar; är det svårt att förstå eller du bara du läser det ser att det är för omfångsrikt, PM:a mig eller skriv det i tråden. Under sommaren kommer jag att ha möjlighet att komma ner för att coacha dig tisdag och torsdag kväll eftersom jag själv inte tränar då - inte varje vecka, men någon gång. PM:a mig om det är aktuellt.
|