Testkörning av Metal´s nya markvärsting. Metal King Deadlifter. Dräktens design och sömmar är precis som på den berömda "Viking Deadlifter". Skillnaden är det hårdare "King" materialet. Detta är enligt många den bästa markdräkten för vanligt marklyft. Detta påstående var jag förstå tvungen att testa...
På förmiddagen den 18 april efter en natt med dålig sömn satte jag riktning mot gymmet. Väl nere på gymmet värmde jag upp till 180 kg i marklyft för att sedan ta fram den nya markdräkten. Jag är 175 cm och väger runt 90 kg, återförsäljaren rekommenderade storlek 48 och priset ligger på 1400 kr. Dräkten finns även för sumo.
Det första som slår mig när jag försöker få på den är att den verkar ganska stor. Men det skulle jag aldrig ha tänkt för efter knäna och upp på låren biter dräkten till något enormt. Tog en bra stund att få upp benen på dräkten så de satt bra. Förmodligen har Metal sytt benen på detta sätt för att de inte skall åka upp när man är nere i botten och vänder. Detta är annars ett vanligt fenomen för markdräkter, efter en rep sitter hela dräkten uppe i skrevet och det är inte speciellt behagligt. Titans markdräkter har störst tendens till att lyckats med det. Axelbanden är riktigt breda och detta är bara ett plus, då det fördelar belastningen från dräkten på ett mer behagligt sätt. Jag märkte också att höften har lättare att följa sin naturliga bana ner till stången utan att man behöver tvinga bak höften och på så sätt tappa formen i ryggen. Motståndet i tyget är kraftfullt och väl nere vid stången kan man klippa till med full kraft utan att tappa formen.
Jag är ingen markkung direkt utan har bättre vinklar för knäböj och bänkpress. Därför var jag tvungen att testa denna dräkt som många talat så gott om. Körde 1:a på 200 kg, riktigt bra fart, 1:a 210 kg, fortfarande bra fart, 1:a 220 kg, farten började avta och ryggen tappade lite form. 1:a på 230 kg, bom. Fick bra fart i starten men fastnade på grund av att jag fick en konstig vinkel. Går nog endast att förklar med att jag helt enkelt inte är van att köra med material i marklyft och får lätt framvikt vid tunga vikter.
Plus+ Breda Axelband
+ Benen glider inte upp under lyftet
+ Ger bra fart i starten
Minus- Priset
SlutsatsKan nämna att jag haft problem med min ländrygg och inte kunnat köra tunga marklyft på ett bra tag. Men skulle förmodligen kunna gjort 210 kg utan dräkt. Med andra ord gav dräkten ca 10 kg. Det är ett helt godkännt resultat i förhållande till min standard. Framförallt var dräkten mycket behaglig att lyfta i och det är ett stort plus. Enligt mig är Metal Deadlifter den bästa markdräkt jag testat och kan rekommendera den till andra som är villiga att spendera mer pengar på en bättre markdräkter.
Metal King Deadlifter för vanligt marklyft resp sumo
Återförsäljare:
JSK,
Extreme Power