Jag tänkte mig från början att jag skulle göra något slags eget hopkok utifrån Westside Barbell-principen, efter en tid resulterade det i att jag började köra renlärig Westside Barbell-träning. Antagligen lika bra det, träningsprincipen är framtagen av folk som är bra mycket mer kunniga än jag, men nu har jag kört ungefär tre månader Westside Barbell-träning och är lite mer kapabel att bedöma hur det fungerar för mig. Nu kan jag börja göra egna justeringar (med risk att bli biten av Westside Barbell-hunden där jag allra minst vill bli biten

). Fram till serieomgång 1 kommer jag att få köra materialnötning så gott det går och göra mitt bästa när det väl blir tävling. Efter det kommer jag att köra tre veckor basträning, där jag håller fast vid Westside Barbell-principens fyra träningsdagar och uppdelningen överkropp underkropp, men där jag frångår ME och DE-principen. Istället kommer jag köra:
MåndagKnäböj (högst 70 % av 1RM)
5*5
Marklyft (högst 70 % av 1RM)
5*5
Andra övningar för nedre rygg, mage, ben
OnsdagBänkpress (högst 70 % av 1RM)
5*5
Andra övningar för överkroppen, mycket fokus på triceps och på att dra ihop skulderbladen
FredagBox squats SSB
5*5
Zercher squats
5*5
Andra övningar för nedre rygg, mage, ben
Söndag Bänkpress 3*8 lätt och explosivt
Andra övningar för överkroppen, mycket fokus på triceps och på att dra ihop skulderbladen
Efter denna treveckors-intervall återgår jag till Westside Barbell-träning, där jag dock efter varje avslutad DE-cykel med specialvarianter av styrkelyftsövningarna lägger in "vanliga lätta dagar" - 5*5 lätta knäböj och marklyft fredag, 5*5 lätta bänkpress söndag, för att omsätta teknikutveckling i övningarna när de utförs så att säga i sin riktiga form. De sista fyra veckorna inför tävling tänker jag i banorna av:
Vecka 1
Måndag ME knäböj full utrustning
Annan underkroppsträning
OnsdagME 2board press bänktröja
Annan överkroppsträning
FredagDE knäböj
DE marklyft
Annan underkroppsträning
SöndagDE bänkpress
Annan överkroppsträning
Vecka 2
Måndag ME marklyft full utrustning
Annan underkroppsträning
OnsdagME bänkpress bänktröja
Annan överkroppsträning
FredagDE knäböj
DE marklyft
Annan underkroppsträning
SöndagDE bänkpress
Annan överkroppsträning
Vecka 3
Måndag ME box squat full utrustning
Annan underkroppsträning
OnsdagME 2board press bänktröja
Annan överkroppsträning
FredagDE knäböj
DE marklyft
Annan underkroppsträning
SöndagDE bänkpress
Annan överkroppsträning
Vecka 4
MåndagME marklyft full utrustning
Annan underkroppsträning
OnsdagME bänkpress bänktröja
Annan överkroppsträning
Fredag ME knäböj full utrustning
Annan underkroppsträning
En av grundtankarna i Westside Barbells ME-princip är att man ska byta övning ofta; efter tre ME-pass med samma övning blir det centrala nervsystemet svagare istället för starkare. Detta får inte ha skett till tävlingen, som är det viktigaste ME-passet. Jag har också kört ett ME-pass marklyft med full utrustning innan denna sista cykel.
Sådana är mina tankar, tankarna bakom är att man (åtminstone jag) blir lite väl sliten och får lite väl lite teknikutveckling av att köra Westside Barbell-träning helt renlärigt. Ska jag skapa den muskelkondition och den teknikutveckling som behövs för att jag verkligen ska kunna kötta på med tunga vikter när det blir tid så måste jag lägga in perioder som fokuserar helt på att bygga upp denna muskelkondition och teknikutveckling.
Jag kommer (så som planerna ser ut, det kommer ta ungefär ett år att prova och utvärdera) rulla detta så att jag efter tävling har tre veckor uppbyggnadsträning/grundträning vad man vill kalla det, där jag kommer att rulla vilka specialvarianter av knäböj/marklyft jag nöter på fredagar och där jag under senare perioder kommer att nöta specialvarianter av bänkpress på söndagar ... en period nöter jag bänkpress med cambered bar, en annan nöter jag kedjebänk (om jag kommer åt kedjorna på söndagar) och så vidare. Att schemat ska bli möjligt att följa förutsätter att det är ca. tre månader mellan tävlingarna - det är det oftast också, jag får fundera kring hur jag ska gå tillväga under höstens mer intensiva tävlingsperiod.