Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Problem med min nya böjdräkt (faller bakåt)  (läst 842 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jafari
Grottmonster

Antal inlägg: 128

Visa profil
« skrivet: Oktober 17, 2009, 19:53:11 »

jag köpte en böjdräkt för nån månad sen. det är en titan supercenturion. problemet var att jag föll bakåt varje gång jag skulle böja. detta oavsett om det var tunga eller lätta vikter. från början misstänkte jag och en del andra att dräkten var för liten. därför ringde jag till powerzite och frågade, men enligt dem kunde dräkten inte vara för liten. han sa istället att jag skulle lyfta in den genom att köra tredjedels böj, halva böj o.s.v. detta gjorde jag. men nu, en månad senare har jag fortfarande inte lyckats lyfta in den. jag faller fortfarande bakåt så fort jag ska köra mer än halva böj. vad kan detta bero på? det e typ ett mysterium för mig. kan det vara så att dräkten är för stor? jag har redan breddat min fotställning en del, utan positivt resultat. jag faller helt enkelt rätt ner i backen fortfarande. kan det vara så att den här dräkten helt enkelt inte är för mig? har tyvärr inte råd att köpa ny dräkt och den är använd många gånger så jag kan inte byta in den. vad göra?
Loggat

Sam Djafari, Täby AK
Ilmar
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 1549

Visa profil
« Svara #1 skrivet: Oktober 17, 2009, 19:57:30 »

Det skulle kunna vara att du inte använder bålen och höften tillräckligt, och/eller att du går ner för snabbt. Det blir lättare att svara på om du kan lägga upp en film på någon böj.
Loggat
Hurtigh
Global Moderator

Antal inlägg: 451

Visa profil
« Svara #2 skrivet: Oktober 17, 2009, 20:00:20 »

Står du lika smalt som när du böjer raw?
Loggat
Jafari
Grottmonster

Visa profil
« Svara #3 skrivet: Oktober 17, 2009, 20:03:07 »

Ilmar: alltså jag går inte ner snabbt när jag kör med dräkt. hur menar du när du säger använda bålen?

Felix: nej, jag står lite bredare när jag kör med dräkt.
Loggat

Sam Djafari, Täby AK
Jafari
Grottmonster

Visa profil
« Svara #4 skrivet: Oktober 17, 2009, 20:05:42 »

http://www.speedyshare.com/392977759.html
Loggat

Sam Djafari, Täby AK
Hurtigh
Global Moderator

Visa profil
« Svara #5 skrivet: Oktober 17, 2009, 20:10:04 »

Så här har jag fattat det, kanske inte är rätt men det har funkat för mig.

Dräkten svarar bättre i botten om man står lite bredare och vinklar fötterna lite lätt ut. Det är tvärtom när man står brett raw, då tycker jag själv att man får bättre tryck om man står smalt.

Sen så måste man ha respekt för dräkten dvs man kan inte böja exakt likadant som när man står raw, det gör ont och man har svårare att veta när man ska vända. Lär man sig jobba med dräkten så kan det bli många fina böjar. Det tar lite tid också om man är ovan. Jag började med en slapp dräkt och jag har sytt in min mer och mer.
Loggat
Jafari
Grottmonster

Visa profil
« Svara #6 skrivet: Oktober 17, 2009, 20:12:07 »

men du tror inte att dräkten kan vara för stor?
Loggat

Sam Djafari, Täby AK
Hurtigh
Global Moderator

Visa profil
« Svara #7 skrivet: Oktober 17, 2009, 20:14:44 »

Skulle den vara för stor så skulle du kunna böja enkelt i den. Det jag tycker borde ändras från filmen är: Lugnare utgång, bredda fötterna, tryck ut röven ordentligt men håll fortfarande ryggen rak och ta det lungt med vikterna.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #8 skrivet: Oktober 17, 2009, 22:04:43 »

Jag försöker förklara vad jag menade: med använda bålen menar jag att du spänner magen, liksom sidans muskler och nedre ryggen, innan du går ut med stången och bibehåller denna spänning hela vägen. Du drar naveln liksom mot ryggraden, så att övre delen av magen trycks ut och blir hård. När du gått ut och hittat din stance pressar du ner med höften, men du får också med själva bålen i denna rörelse. Den hela tiden supertighta bålen pressar dig ner till djupet du ska ha och hjälper dig att studsa upp ur botten. När jag sett på filmen kan jag utifrån mina kunskaper göra följande bedömning: du har rätt i att du inte böjer snabbt. Du faller inte heller ihop väldigt mycket, men det krävs ändå en mer stabil utgång och bibehållen stabilitet hela vägen. Det handlar inte så mycket om att du skulle fälla ryggen som om att hela kroppen måste vara hård. Du måste skapa buktryck (enligt det som beskrevs ovan) men du måste också kontrahera övre ryggen hårt (och pressa axlarna ner och bak) och du får aldrig titta ner i golvet (som du gör på filmen).
Loggat
övermäniskan
JuggerNaut

Antal inlägg: 924

Visa profil
« Svara #9 skrivet: Oktober 17, 2009, 22:30:16 »

måste bara säga att jag tycker att man absolut inte ska dra naveln emot ryggen dvs typ dra in magen i böj o inte i nån annan övning heller för den delen. dra in så mycket luft i magen runt diafragman som möjligt då blir magen störe o presas emot bältet o flexa magen o archa som fan  under hela lyftet. då blir din bål tight ut av bara helvete
Loggat

http://wgz.8k.com/westside.jpg

att med träning göra sig illa
valla
Grottmonster

Antal inlägg: 115

Visa profil
« Svara #10 skrivet: Oktober 17, 2009, 23:50:45 »

en fundering bara vilken super centurion var det du köpte rs eller ws
Loggat
Fredric
The Hulk

Antal inlägg: 318

Visa profil
« Svara #11 skrivet: Oktober 18, 2009, 00:39:26 »

Är inte dräktens fel är jag säker på utan beror på dig och "köra" in material är ett lite missvisande begrepp. Är inte så att man måste köra 10ggr för att kunna lyfta korrekt med tröjan/dräkten utan den töjjer sig lite och genom det lättare att komma ner.

Som jag sagt i en tidigare tråd om ämnet du skrivit så gäller det att sitta bak i dräkten och inte ner. Ett tips är att böja mot en bänk eller box med vikter på så du lär dig böja bakåt och ner i dräkten på ett lättare och säkrare sätt. Börja högt och ta bort en vikt kaka varefter det känns bra. Prova att bredda ännu mer än i videon och sänk vikten ordentligt för det där var alldeles för tungt för dig och bröt mest upp vikten med ryggen istället för utnyttja dräkten. Se även till att dräkten sitter ordentligt på kroppen och benen är max uppdragna så inget slappt i röven och grenen som kan ställa till med problem. Ska sitta som slickat på underkroppen.

Så böj till bänk med vikter eller låda samt börja med lätt vikt för att sedan höja vikten och sänka höjden. Bredda axelbrett minst med fötterna och vinkla ut tårna. Bröstet utåt samt svanka och spänn kroppen så hårt du kan. Ta ett djupt andetag och spänn ut magen mot bältet under hela lyftet. Börja rörelsen med höft och sitt bak i dräkten och tryck ut knäna på väg ner. Försök hålla underbenen så raka det går så ska du se att du får retur av dräkten uppåt.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Visa profil
« Svara #12 skrivet: Oktober 18, 2009, 10:04:48 »

Övermänniskan: det jag beskriver syftar till att spänna upp och ut magen, det jag menar är att man när man skapar buktryck liksom ska suga in naveln för att ryggen ska hållas rak, att man måste skapa buktryck med muskulär spänning och inte bara luft.
Loggat
övermäniskan
JuggerNaut

Antal inlägg: 924

Visa profil
« Svara #13 skrivet: Oktober 18, 2009, 13:58:32 »

om du läser igen så ser du att jag skrev att du även ska flexa magen muskelärt men inte genom att dra in den. ju större mage när man böjer desto bättre. om man gör som jag beskrev förrut ja då kommer man va tight som fan o ryggen kommer va i en bra posestion för att böja. nu ska ja äta pizza o försöka få i mig så mycket mjölk som möjligt
Loggat

http://wgz.8k.com/westside.jpg

att med träning göra sig illa
Alex
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 699

Visa profil
« Svara #14 skrivet: Oktober 20, 2009, 23:37:10 »

halvböjar osv kommer nog inte hjälpa ett smack är jag rädd. mitt tips är att du lägger på typ 180-190 kg, lindar dina knän och sen prövar att böja vanliga fina böjar. dräkt och lindor trycker åt motsatt riktning som du böjer, så försök bara att sätta dig ner mot den kraften ungefär som du haft en stor j-vla pilatesboll fasttejpad under röven som du studsar dig själv upp med.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: